شعری(درخشانترین ستاره آسمان است ) ...

روز از نو تموم شد.

ناگهان تموم شد.

   + نرگس فتحی ; ۳:۳٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٤/۳٠
comment نظرات ()

دوست دارید تو برنامه چی بگم؟

چهارشنبه از 7 تا 9 صبح توی کانال! شبکه دو ام.

منتظر نظراتتون هم به خودم هم به 30000202 هستم. البته لطفا اگر می خواهید پیامک بزنید تو همون ساعت برنامه و همون روز این کار بکنید. ممنون.

   + نرگس فتحی ; ٤:۱٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢٦
comment نظرات ()

ویژگی های متن رادیویی

"سلام نرگس جون امروز اومدم ازت یه خواهش خواهرانه کنم تر خدا نا امیدم نکن خواهش می کنم
حتما می دونی که رادیو جوان برنامه گذاشته من وبهار همیشه بهار هم می خوایم تو جشنوارش شرکت کنیم 
حالا می خوایم بدمنیم یه متن رادیویی چه ویزگی های داره اصلا مد نظر داور ها چیه وبرا وبلاگ چی 

نرگس جون می دونم وقت نداری اما خواهش می کنم تر خدا کمکمون کن اخه ما اونقدر سن نداریم شاید با راهنمایی ها ی تو بتونیم مقام بیاریم 
ما فقط 16 سالمونه 

نرگس جون خواهش من منتظرت هستم ببخشید ما بجز زحمت هیچی برات نداریم "

×××

عزیزم چه زحمتی من تا حدی که بلدم  به شکل تستی ویژگی های متن رادیویی رو می گم.

1- وقتی می خواهیم یه متن رادیویی بنویسیم اول از همه باید  تو دلمون بگیم بسم الله . این خیلی مهمه چون باعث می شه یادمون بمونه برای چی داریم می نویسیم. 

2- باید بدونیم برای چه رادیویی مینویسیم و چه برنامه ای و چه گوینده ای قراره اونو اجرا کنه و اینکه برنامه تو چه ساعتی از روز پخش می شه.

2 الف- رادیو های مختلف ادبیات متفاوتی دارن. اگه دقت کرده  باشین رادیو فرهنگ دعب محتوا داره . دوست داره فخیمانه حرف بزنه. رادیو قران سرشار از حدیث و کلامه . رادیو جوان هم لحن راحت و نزدیک به مخاطب رو انتخاب کرده. اما نکته ای که برای یه نویسنده خلاق مطرحه اینه :در حالی که حواسش به چهارچوب های شبکه هست، باید دست به ابتکار بزنه و روش نوشتاری خودش رو هم از دست نده. 

2ب- برنامه های مختلف توی یه رادیو کاربری های مختلف دارن. مثلن برنامه ای که برای اطلاع رسانی ساخته می شه با برنامه ای که صرفا برای سرگرمیه فرق داره. پس از نظر محتوا باید به این موضوع دقت بشه که هدف این برنامه چیه.

3- گروه سنی مخاطب رو در نظر بگیرید. اگر برای کودک می نویسید نباید اون قدر سخت باشه که بچه متوجه نشه. نباید از کلمه های دشوار و تعبیرات پیچیده ادبی استفاده کرد.

4- کلن تو رادیو نباید از متون سنگین ادبی  استفاده کرد. برای اینکه تا بیاد تو گوش و بره و بره و به مغز برسه و حلاجی بشه اینقدر زمان می بره که کل برنامه از دست میره.

5- عنصر تخیل و تصویر سازی رو از دست ندید. به راحتی و به ارزون ترین قیمت می شه تصاویر جذاب آفرید. اون هم فقط با یه خودکار و کاغذ و یه صدای به درد بخور. وقتی برای رادیو می نویسید سعی کنید اول ببینید . تو ذهنتون موقعیت رو ببینید و بعد همون دیده ها رو تعریف کنید. این یکی از برتری های شما خواهد بود.

6- جمله هاتون کوتاه باشه. این طوری شنونده فرصت می کنه متوجه ماجرا بشه. تصور کنید یه جمله دو خط باشه. اونوقت شنونده وقتی به فعل می رسه ازحال میره چون نمی دونه اول اون دو خط پیش فاعل کی بوده و چی شده که حالا رسیده به این فعل.

7- وقتی تو یه برگه متن رادیویی می نویسید. خوانا بنویسید و حتی الامکان درشت. سعی کنید پاراگرافتون تو یه صفحه تموم شه. اگه نصف خط از یه متن بمونه برای صفحه ی بعد گوینده استرس می گیره. چون می خواد وسط خوندنش طوری ورق بزنه که صدای کاغذ نیاد و همین ازش انرژی می گیره.

8- با سردبیر کار باید هماهنگ بود ولی ترجیحا فواصل کلام نباید طولانی باشه. به قول اخبار مهدی صالحپور تو برنامه ی "روز از نو "محققان گفته اند که گوش بعد از سه دقیقه نمی شنونه. پس قبل از اینکه متنتون از سه دقیقه بیشتر بشه یه فاصله موزیک بگذارید.

9- من تو متنام یه بیضی به جای فاصله موزیک می کشم. یا  وقتی برای رادیو قران می نویسم یه مستطیل می کشم که بتونم تو مستطیله بنویسم الان چه آیه ای می تونه استفاده شه و یا چه تلاوتی رو به کار ببرن ولی شکلش مهم نیست، فقط اینقدر کوچیک نباشه که تهیه کننده ی برنامه نبینتش.

10- کنار کاغذ هایی که برای متون رادیو تهیه می شه دو سانتی متر از سمت راست رو با یه ستون جدا کردن. این بیشتر برای اینه که اگه توضیحی لازمه تو اون ستون نوشته شه . یا اگه متن برای نمایشه اسم کاراکترهای نمایش اول تو اون ستون نوشته می شه بعد تو قسمت بزرگ تر اصل دیالوگ ها نوشته می شه. دیالوگ طرف که تموم شد نقطه گذاشته می شه و میریم سر خط دوباره تو اون ستون دو سانتی اسم کاراکتر بعدی و تو قسمت اصلی دیالوگش نوشته می شه.

11-ممکنه لازم باشه وسط متن، گوینده رو متوجه حالتی که مد نظرمونه بکنیم یه کروشه ای ،آکولادی باز می کنیم و مینویسیم مثلاً { با خنده }یا { غمگین}

مثلاً:

رضا :    من حوصله تونو ندارم { با خنده}.

مقایسه کنید با این یکی.

رضا :     من حوصله تونو ندارم { غمگین}

می بینید این حالت ها چقدر تو انتقال محتوا تاثیر می ذاره؟

12- تو نوشته هاتون ،از اسم برنامه می تونید کمک بگیرید. نه اینکه هی عین اسم رو تکرار کنید ولی از محتواش استفاده کنید و متن بنویسید.

13- سعی کنید تو نوشته تون کلمات یکسان رو فقط یک بار استفاده کنید . منظورم اینه که این جوری ننویسید : از این یک بار استفاده کنید و از اون استفاده نکنید.

این جوری بنویسید: از این یک بار استفاده کنید و اونو به کار نبرید.

حالا اگه بگم : از این یک بار استفاده کنید و از اون بهره ببرید. احساستون به متن چیه؟

آدم فک می کنه متن برای رادیو ایران یا رادیو قرانه. بهره ببرید و به کار ببرید فقط کلمه ان ولی همین کلمات ابزار کار شمان و باعث می شن لحن کلام. سن کلام و خیلی چیزها معلوم شه. آره یاران هم دل این جوریاس... :P

14- متون حماسی به جملات مقطع مقطع و کوتاه نیاز دارند. این طوری زودتر جواب می گیرید.یه نگاه به شاهنامه ی فردوسی بندازید.

15- متنتونو بخونید و تا جایی که می شه کلمات و جملات اضافه رو از توش پاک کنید. نگران نباشد که متن کوتاه می شه در عوض شما یه شاهکار نوشتید.

16- سعی کنید موفق باشید.

فعلاً دیگه نکته ام نمی آد.

×××

دیروز مجری اختتامیه بخش بین الملل جشنواره عفاف و حجاب بودم. قائم مقام سازمان بعد سخنرانیش از من تشکر کرد .وقتی رفت پایین  من اومدم پشت جایگاه و گفتم من هم تشکر می کنم از شما که از من تشکر کردید چون وقتی رییس از آدم تشکر می کنه خب جای خوشحالی داره.(خنده ی حضار) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بود .آخر کار هم یکی دو  تا از خارجی ها اومدن سمتم . یه خانم کارگردان سوری ماچ مالیم کرد و گفت تو چقدر خودتی! گفت ما کارگردانیم می فهمیم کسی که اجرا می کنه چیه و چه جوریه. بعد کلی ازم تعریف کرد . به انگلیسی بهش گفتم ممنون از انرژی مثبتت و بعد دستامو مثل بال زدن خروش تکون دادم و لپامو باد کردم . یعنی داری بادم می کنی. اونم گفت نه ! نه ! و همین طور به تعریف و تمجید ادامه دادن و من هی ذوق کردم.

 

 

   + نرگس فتحی ; ۱:۳٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٤/۱۸
comment نظرات ()

بی خیال inbox ت شو.

 قیامت قامت ای قامت قیامت

قیامت می کند این قد و قامت

موذن گر ببیند قد و قامت

به قد قامت نشیند تا قیامت

میلاد نوه ی پیغمبر اخلاق مبارک باشه.

***

آخ جون یه دوست خوب پیدا کردم که می تونم باهاش درد و دل کنم و اون هم فقط با روح آرومش، با سکوتش تسلام می ده.

***

دختره پی ام داده سلام چطورین خانم فتحی خوبین ؟ نیستین ؟ امیدوارم هر جا هستین خوب باشین به حامد هم سلام برسونین!!!

بهش جواب دادم چه جالب به من می گی خانم فتحی اون وقت به آقای جوادزاده می گی حامد؟

جواب داده چه حساس!!

***

چه فضایی داره خوندن پیامک های برنامه! مردمی داریما! مردمیااااا!!!

یکیش این بود: مجری هاتون چی کار می کنن صورتشون جوش نمی زنه!؟

یکی دیگه  اش این: مجریاتون چه جوری روسریاشونو می بندن؟

یکی دیگه اش این: بووووق ( نمی شد بگم)

یکی های دیگه رو که اصلن نمی تونم بگم.

***

منِِ تنبلِِ نرو به سایه بالاخره امروز به یه نفر آشنا و مسوول در یک فرهنگسرا زنگ زدم و گفتم که می خوام کلاس بزنم شما هم می خواهین؟

مکالمه در همین حد موند چون گفت رزومه بفرست و کو تا من بفرستم.

***

امروز یه نفر بهم پیامک زد و خیلی شیک و مجلسی حرفای خودمو پیچید تو زرورق فحش و تعبیر های عجیب غریب و اغراق آمیز و زد تو اینباکسم! من هم خوندم و چشمام گشاد شد که چرا این بابا اینقدر ریلکس به آدم فحش می ده؟ چرا اینقدر برداشت هاش اشتباهه؟ چرا اینقدر بدبینه؟ و هی تعجب کردم و این شد که اصلن بهش جواب ندادم  چون حدس زدم همه ی اینا به خاطر اینه که دوره اش نزدیکه و برای همینه که  قاطیه! 

پس با خونسردی از اینباکسم خارج شدم.

 

   + نرگس فتحی ; ۱۱:٥٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٤/۱٠
comment نظرات ()